Strava je základem zdraví  a bez zdraví se nedá sportovat

Strava je základem zdraví a bez zdraví se nedá sportovat

V praxi lze říci, že neexistuje žádný dokonalý způsob stravování během aktivního sportování, jelikož každý člověk je unikátní a jeho tělo reaguje pokaždé na něco jiného. Co může vyhovovat jednomu, může naopak snížit výkonnost druhému.   Z toho důvodu je nutné si před počátkem aktivního sportování zjistit podrobnější informace o vhodné výživě pro sportovce. Kvalitní výživa obsahující proteiny, karnitin a spalovače tuků je jednou z pilířů stravy všech sportovců. Kvalita výživy a výživových doplňků výrazně mění schopnost absolvovat vysokou fyzickou zátěž, a teprve dlouhodobým užíváním kvalitních potravin a doplňků stravy lze dosáhnout dokonalého zdraví a efektivních tréninků.   Z pohledu výživy je nutné rozlišovat mezi těmi, kteří sportují pro radost, a tudíž jim stačí využívat pouze výživové doplňky, nebo jsou aktivními sportovci a pro dosažení svých tréninkových výkonů musí užívat speciální výživu pro sportovce, jako například aminokyseliny, proteiny a karnitin. Co obsahuje výživa pro sportovce Bílkoviny, neboli proteiny, jsou řazeny mezi základní stavební prvky lidského těla, proto na ně nelze zapomínat při tvarování své postavy. Proteiny jsou nezbytné pro růst, údržbu a opravu tělesných tkaní, zároveň tvoří základní strikturu kostí, kůže, svalových vláken, enzymů a hormonů. Takže i proto, abychom měli ze cvičení radost, musíme přijmout dané množství proteinů.  Zhruba 15% z celkového příjmu energie by mělo pocházet z potravin bohatých na bílkoviny, nejdoporučovanější je hovězí maso, vejce a mléčné výrobky. Nic se však nemá přehánět, a proto odborníci doporučují kombinaci kvalitních potravin, proteinových tyčinek a dalších výživových doplňků.  Při tělesné zátěži aerobního charakteru se doporučuje zvýšit příjem bílkovin na 1,2 – 1,4 g/kg hmotnosti, u posilujících pak na 1,6 až 1,7 g/kg hmotnosti, nikoliv však více, protože při požívání nadměrných množství proteinů může docházet k poškození jater.   Právě pro ochranu jater slouží tzv. aminokyseliny. Odborníci na výživu doporučují přijímat aminokyseliny v rozpětí 2 – 5 hodin po tréninku, kdy dochází k maximálnímu obratu aminokyselin v těle sportovce. Je vhodné aminokyseliny přijímat do těla spolu s vysokokalorickou stravou a uprostřed jídla, aby byl jejich efekt co největší.